Nieuwsflits

Inkomensgrens sociale huur kan omhoog

Als de Nederlandse regering een hogere inkomensgrens voor sociale huur wil vaststellen dan kan dat gewoon. Want Nederland heeft die inkomensgrens zelf bedacht. Dat blijkt uit de uitspraak in een rechtszaak  die vier woningcorporaties hadden aangespannen tegen de Europese Commissie.

Veel starters tussen wal en schip

Voor veel middeninkomens is het erg moeilijk om een geschikte huurwoning te vinden. Voor woningzoekenden die iets meer verdienen dan €41.056,- per jaar zit de sociale huursector op slot. Huurwoningen in de vrije huursector zijn vaak te duur of niet bereikbaar omdat verhuurders erg hoge inkomenseisen stellen aan nieuwe huurders.

Uw mening is belangrijk, laat van u horen!

Enquête over verdeling sociale huurwoningen.
In de regio waar ook Uithoorn toe behoort, wordt gekeken naar een nieuwe manier om sociale huurwoningen van woningcorporaties te verdelen. De vijftien gemeenten in de woningmarktregio van Amsterdam houden daarover gezamenlijk een enquête onder alle inwoners. De vragen gaan over sociale huurwoningen van corporaties met een huur van maximaal 720 euro per maand. De enquête bestaat uit 10 vragen en kunt u invullen via deze link.

Petitie tegen (ver)huurdersheffingen

Actieve huurders uit Utrecht zijn een petitie gestart tegen de oplopende belastingdruk bij woningcorporaties. Door een stapeling van belastingmaatregelen zijn corporaties miljarden kwijt aan belastingen. Dat zorgt ervoor dat de huurprijzen zijn gestegen, en er veel minder geïnvesteerd kan worden in nieuwbouw en renovatie.

Sinds 2013 heeft Den Haag de woningcorporaties twee heffingen opgelegd en daar is een derde heffing, de “Anti Tax Avoidance Directive” (ATAD), bijgekomen. ‘Corporaties moeten bouwen, verduurzamen en de huren betaalbaar houden. Het kabinet stelt ze voor een onmogelijke opgave door de sector tegelijkertijd uit te knijpen. Daarom heb ik de petitie ook getekend,’ aldus Woonbonddirecteur Paulus Jansen.

In juni 2018 bleek dat De Tweede Kamer kritisch staat tegenover de grote hoeveelheid geld die wordt onttrokken aan woningcorporaties, en dus indirect aan de portemonnee van huurders. Dat geld kan niet worden gebruikt voor volkshuisvestingsdoelen. Maar in plaats van minder is er een heffing bijgekomen, de ATAD. Het wordt tijd dat de huurders in opstand komen. Daarom is het initiatief van STOK (STedelijk Overleg Kommissies Bo-Ex, de Vereniging van Bewonerscommissies van Bo-Ex in Utrecht en Nieuwegein, een goede actie.

Door op de link Teken de petitie te klikken kunt u meer over deze actie lezen en kunt u de petitie direct tekenen.

Er worden geen gegevens opgeslagen of bewaard.